Een vrouw, Camille Claudel; theaterstuk over kansenongelijkheid in de 19e eeuw

Deel dit artikel

HARDERWIJK – In de Catharinakapel wordt op 13, 14 en 15 juni om 20.00 uur een nieuw stuk opgevoerd van Theaterwerkplaats Harderwijk. Het theatergezelschap keert terug naar het Frankrijk van de 19e eeuw voor een verbeelding van het levensverhaal van Camille Claudel. Een getalenteerd beeldhouwster, echter miskend om haar talent onder de vleugels van de bekende beeldhouwer Auguste Rodin.

Een vrouw, Camille Claudel is geschreven en geregisseerd door Christina van Emmerik. Zij heeft zich verdiept in het leven van de Franse kunstenares, die werd geboren in 1864. “Ik ben al jaren geleden bezig geweest met haar levensverhaal en wilde er altijd nog een theatervoorstelling van maken. Het heeft me zo geraakt omdat zij een vrouw was die geen erkenning kreeg. In die tijd werd je als vrouw model, maar geen beeldhouwster. Zij had echter een gave, ze was al jong met klei bezig en met het maken van beelden. Dat ze les kreeg, was al uitzonderlijk. Maar op haar 19e ontmoette ze Rodin, de meest toonaangevende beeldhouwer op dat moment. Rodin is o.a. bekend van de Denker. Nadat hij bij haar op bezoek is geweest, mag ze bij hem werken in zijn atelier. Zij maakt heel mooie beelden, van gips, en later ook van marmer en brons. Ze heeft daarbij veel inspiratie en helpt hem met allerlei ideeën.”

Niet erkend

Camille wil erkend worden, maar dat lukt niet erg en zeker niet zolang ze onder Rodin blijft werken. Ze krijgen een heftige relatie. “Rodin is op dat moment 43 jaar en twee keer zo oud als zij. Dat is in die tijdsgeest lastig en provocerend voor haar moeder, die anti-Camille is. De relatie loopt niet zo lekker, want Rodin heeft ook een vrouw, waar hij niet mee is getrouwd, maar wat wel voor rivaliteit en concurrentie zorgt. Camille stelt Rodin voor de keuze: als hij niet voor haar kiest, gaat ze weg. Rodin maakt geen keuze en dan breekt ze met hem.”

Vanaf het moment dat Camille er alleen voor staat, gaat het bergafwaarts en gaat ze geestelijk achteruit. “Tot het moment dat ze er helemaal doorheen zit en gek gaat doen. Haar trotse vader is belangrijk voor haar en steunt haar in alles. Maar als hij in 1913 overlijdt, wordt Camille door haar moeder en broer, opgesloten in een gesticht in Parijs. Zij tekenen daarvoor”, vertelt Van Emmerik. Als dan een jaar later de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, wordt Camille verhuisd naar een gesticht in de buurt van Avignon in Zuid-Frankrijk. Hier verblijft zij 30 jaar tot haar dood in 1943. Zij is nooit meer vrij geweest.”

Hoewel zij het niet geheel zelf heeft geschreven, heeft Christina van Emmerik veel tijd besteed aan het theaterscript. “Ik heb ervoor gekozen om het verhaal in scenes te laten zien. De oude Camille komt ook terug in het verhaal met de brieven die zij vanuit Avignon aan haar familie heeft geschreven. Ik ben in Frankrijk geweest om de filmtekst te zoeken, maar die bleek er niet te zijn. Dit heb ik zelf uitgeschreven, ik heb een selectie gemaakt en de vertaling gemaakt van filmtekst naar toneeltekst. Dit herschrijven was voor mij een experiment. Het stuk laat beelden van de film zien en foto’s worden geprojecteerd op het filmdoek in de Catharinakapel.”

‘Lelijke moeder’

Janna Huttinga speelt de moeder van Camille. Als zij Camille ontmoet, is dat heel spannend. “Er is veel gebeurd tussen moeder en dochter en ik heb daar ook verdriet van. Ik vond het moeilijk om een lelijke moeder te zijn.” Janna speelt al 31 jaar bij Theaterwerkplaats, maar dit verhaal van korte scenes – zoals een dag of gebeurtenis – waar veel tijd tussen kan zitten was ook voor haar nieuw. “Het is interessant om een biografie te spelen.”

‘Lieve vader’

Tegenover de moeder staat Henk Epskamp die de ‘lieve vader’ speelt. “Ik ben trouw en Camille is mijn oogappel. Ik vind het fijn om haar te bewonderen, te stimuleren en te ondersteunen, ook financieel. In het begin kijk ik op tegen de beroemdheid Rodin, tot ik doorkrijg dat hij van mijn dochter profiteert. Zij hoeft niet van Rodin te bestaan. Ik ben een week overleden als zij wordt opgesloten, anders was dat nooit gebeurd.”

Camille wordt opgesloten om een niet erkende gave. Rodin moet toegeven dat zij beter is dan hij. Het stuk gaat over kansenongelijkheid, voor jezelf opkomen en doorzettingsvermogen. Na haar overlijden zijn de beelden van Camille alsnog een plek gekregen in musea. Een boodschap is dat het belangrijk is om je eigen pad te kiezen en op te komen voor jezelf.

Repetitieavond van Een vrouw, Camille Claudel. Foto: Ton Pors.

Elf spelers hebben een rol in het stuk; Melissa van ’t Veer speelt Camille en Jan E. is Rodin. De voorstelling duurt anderhalf uur; kaarten kosten 15,- euro en kunnen besteld worden op www.theaterwerkplaatsharderwijk.nl


Website door:  Refreshed | Gewoon goede websites