‘Elektrisch rijden wordt een gewoonte’

Deel dit artikel

EV Coöperatie wil duurzame mobiliteit

“Je kunt geen krant openslaan of website bekijken of het gaat over duurzame mobiliteit oftewel schoon rijden.” Met die wetenschap begon Jan Rooderkerk de EV Coöperatie; een organisatie die ook in Harderwijk elektrisch rijden op twee en vier wielen promoot.

Voorzitter Jan Rooderkerk is als autojournalist bekend van het AVRO-tv-programma De hoogste versnelling uit de jaren 90. Tegenwoordig test hij elektrische auto’s voor een leasemaatschappij en voor meerdere magazines en websites. Hij wil zijn ervaringen ook lokaal delen en richtte in 2018 de EV coöperatie op.

“Ik zag mogelijkheden om elektrisch rijden te promoten op een eerlijke en onafhankelijke manier. Een coöperatie is daarvoor een vriendelijke, eigentijdse rechtsvorm. Op die manier kun je leden aan je binden die diensten kunnen leveren en mee kunnen denken. Samen bouwen we aan de organisatie.’’

Jan Rooderkerk, voorzitter EV Coöperatie: “Ik zag mogelijkheden om elektrisch rijden te promoten.” Foto’s: Bram van de Biezen

Teckel Meneer

Het enthousiasme van Rooderkerk werkte aanstekelijk op plaatsgenoot Christiaan ’t Jong en samen vormen ze nu het bestuur. ’t Jong: “Jan is mijn buurman en heeft de bijnaam ‘De Teckel Meneer’. Met zijn teckel loopt hij altijd langs ons raam, maar zijn idee stuurde hij via een bericht op LinkedIn. Hij liet mij het licht zien van de elektrische voertuigen (EV’s) en daarop heb ik mijn autobedrijf EV Mobiel anders ingericht. We hebben een klik op autogebied en zo ben ik ook betrokken geraakt bij de EV Coöperatie.”

Ook Wim Sederel van energiecoöperatie Endura is aangehaakt. “We willen graag Harderwijk verduurzamen en hebben daarvoor o.a. een werkgroep Mobiliteit die mensen informeert over duurzame mobiliteit. Daar maakt Jan ook deel van uit. We beantwoorden vragen over waterstof, accu’s, en onderzoeken of de laadinfrastructuur in Harderwijk klaar is voor de toekomst. We bieden ons aan bij de gemeente om daarover mee te denken.”

Rooderkerk vindt dat dit een beetje stil ligt. “Er komen langzaam meer laadpalen. Er zijn positieve initiatieven en dat is studiemateriaal voor ambtenaren, maar er wordt nog niet echt doorgepakt.”

Wim Sederel, directeur energiecoöperatie Endura: “Als je één keer elektrisch gereden hebt, wil je nooit meer wat anders.”

Schone distributie en deelauto’s

Het drietal vindt dat er dringend iets gedaan moet worden aan het vervuilende verkeer in de binnenstad. ’t Jong: “In coronatijd bestellen veel mensen via internet en de bezorging met dieselbusjes geeft ongelooflijk veel vervuiling. Elektrisch rijden zou al een oplossing zijn. Maar er is teveel verkeer in de binnenstad. Je voelt je niet meer veilig door al die busjes en bezorgscooters. Harderwijk slibt dicht; grote steden als Amersfoort, Zwolle en Apeldoorn doen dat beter.”

Sederel ziet een oplossing in een distributie HUB voor vrachtwagens aan de rand van het centrum en oppert het overloop parkeerterrein Lorentz als locatie. “Hier kunnen vrachtwagens ‘s nachts lossen en overdag kunnen kleine EV’s de binnenstad in.”

Naast het schoner maken van het distributienetwerk denkt de EV Coöperatie met Endura na over deelauto’s in de woonwijken. Sederel: “Er zijn veel auto’s in onze stad. Wij zouden 1,8 auto per woning willen terugbrengen naar 1,4. Het Waterfront zou een ideale plek zijn om wat deelauto’s neer te zetten, want door het thuiswerken staat 90 procent van de auto’s stil. Ze nemen echter wel parkeerplekken in. Er ontstaat nu een trend van vaker thuiswerken en dat is een ideaal klimaat om deelauto’s in te zetten.”

Christiaan ’t Jong (EV Mobiel): “Jan liet mij het licht zien van de elektrische voertuigen (EV’s), waarna ik mijn autobedrijf anders heb ingericht.”

Hun gedachtegoed moet nog omarmd worden. Rooderkerk: “Dit jaar zijn er in Europa voor het eerst meer elektrische auto’s dan dieselauto’s verkocht. Dat was tot voor kort ondenkbaar. Ook voor de Duitse auto-industrie, maar het publiek accepteert hun verhalen niet meer en maakt zelf de keus voor schoon rijden.”

Hij maakt daarbij een onderscheid. “Waterstof is ook duurzaam en een niet CO2-uitstotende brandstof, maar om voldoende hoeveelheden waterstof te maken wordt gebruik gemaakt van aardgas, of kolen. Dit is zogeheten grijze waterstof met CO2-uitstoot en die productie is derhalve niet duurzaam. Waterstof wordt pas interessant als het groen is: gemaakt door wind- of zonne-energie. En die is nog schaars.”

Die kanttekening maakt ’t Jong ook bij elektrisch rijden. “Veel stroom wordt nog geproduceerd uit kolengestookte centrales. De hoeveelheid stroom die door groene centrales wordt opgewekt, neemt echter snel toe. Als rijder kun je zelf kiezen hoe en waar je laadt. Een elektrische auto is per saldo nog steeds schoner dan een auto die rijdt op fossiele brandstof.”

Voor Sederel is er naast de schone techniek nog een voordeel: het rijcomfort. “Het gemak van een elektrische auto is zo heerlijk. Als je één keer elektrisch gereden hebt, wil je nooit meer wat anders.”

Christiaan ’t Jong: “Als rijder kun je zelf kiezen hoe en waar je laadt.”

Duurzame mobiliteitsmarkt

Om lokaal te informeren over schoon rijden zouden de EV Coöperatie en Endura op 10 oktober een duurzame mobiliteitsmarkt organiseren bij California Harderwijk. Corona zette een streep door de activiteit en het evenement is nu verplaatst naar zaterdag 17 april 2021. Rooderkerk: “Er komt steeds meer concurrentie tussen aanbieders onderling en dealerbedrijven doen daarom graag mee aan dit soort evenementen om hun auto’s te promoten. We hadden ruim 20 auto’s van 10-12 merken; van betaalbaar tot bijna onbetaalbaar. We willen elektrisch rijden promoten en mensen daarvoor enthousiast maken. Ze kunnen ook een proefrit maken.”

Sederel: “TREK zou er ook zijn met Speed pedelecs en Christiaan is dealer van elektrische scooters.”

Rooderkerk: “Ook hadden we een elektrische step die is goedgekeurd voor rijden op de openbare weg. Elektrische motorfietsen zijn er ook al. Elektrisch rijden wordt een gewoonte.”

“De duurzame mobiliteitsmarkt is nu (onder voorbehoud van corona) verplaatst naar zaterdag 17 april 2021.”

EV Coöperatie U.A.

Smeepoortstraat 22B

3841 EJ Harderwijk

info@evcoop.nl

www.evcoop.nl


Bron:

http://www.harderwijkmagazine.nl/

Website door:  Refreshed | Gewoon goede websites