Zomerschool leuk en leerzaam

Deel dit artikel

Educatie in de vakantie

HARDERWIJK – Zo’n 35 kinderen uit Harderwijk en Ermelo namen deel aan de Zomerschool van Stichting Leergeld Randmeren. Zij kwamen vanaf dinsdag 19 juli vijf weken een dagdeel naar de locatie van JAM.

Op dinsdag kwamen gemiddeld 18 kinderen van reguliere basisscholen, op donderdag vooral leerlingen van azc-school De Vlieger. Peter Voost was namens JAM coördinator voor de praktische uitvoering. ,,Op het rooster van 9.00-12.00 uur stonden schoolvakken spelling, rekenen, schrijven, vergroten woordenschat, maar ook sociaal emotionele ontwikkeling en klokkijken.”

Vanaf 19 juli, begon de bijscholing. ,,Groepjes bestonden uit maximaal vier kinderen; groep 3-6 van de basisschoolklassen en groep 7-8 zijn samengevoegd. Enkele leerlingen kregen individueel les. Een groepje Oekraïners van verschillende leeftijden had een Oekraïense begeleider. De azc-groep op donderdag was ingedeeld op taalbeheersing en verblijf in Nederland.”

Getallen en rekenen kunnen de meeste kinderen wel; de Zomerschool zette vooral in op taal. Nederlands blijven praten in je vakantie is belangrijk om de achterstand te verkleinen. ,,We leren typische Nederlandse klanken aan. Waar kinderen tegenaan lopen, spelen wij op in. Wie moeite heeft met sommen maken, gaat rekenen met een rekje of we maken een getallenlijn met stoepkrijt op het plein. Het was eenvoudig beeldend werken in rustig tempo. In elk lesje van 15-20 minuten bereik je wel wat. Ze snappen sommetjes of nemen nieuwe woorden mee naar huis.”

Ook waren er twee culturele activiteiten: een bibliotheekbezoek en een workshop percussie. In de bibliotheek konden kinderen rondkijken, een speurtocht doen en werd voorgelezen uit een prentenboek. ,,Er is verteld waar ze welke boeken kunnen vinden en ze kregen een gratis abonnement. Voor basisschoolkinderen is de bibliotheek gratis, dat weten veel mensen niet.”

Ter afsluiting was er een workshop percussie bij Cultuurkust. Docent Meiko Meisner ging een uur met de kinderen trommelen. Wibrand van Norel (Cultuurkust): ,,Percussie is heel toegankelijk voor kinderen, dat instrument wordt in de hele wereld gebruikt en je hoort gelijk resultaat en enthousiasme.” Van Norel wil samen met Leergeld Randmeren en Zorgdat kinderen bereiken om de culturele kant van het kind zijn te belichten. ,,Er zijn gelden beschikbaar, de uitdaging is wie het nodig heeft op de juiste plek krijgen.”

Bij Cultuurkust volgden de kinderen een workshop percussie. (foto: Marco Jansen)

Laurens de Kleine, sinds april voorzitter van Leergeld Randmeren, erkent de problematiek. ,,De voorzieningen in Harderwijk zijn er, maar kinderen en hun ouders kennen de weg niet. De Zomerschool is een middel voor positieverbetering van deze kinderen. Zichtbaar en bereikbaar worden is onze opdracht.”

De Zomerschool is vooral succesvol door inzet van scholen en vrijwilligers. Sponsoring van derden, gemeente Harderwijk (kinderen De Vlieger) en aanvullende gelden van Rabobank en De Wering maken het financieel mogelijk. ,,Leergeld gaat op zoek naar sponsors om de financiering voor de Zomerschool ook de komende jaren rond te krijgen.”

artikel gepubliceerd in Harderwijker courant en Ermelo’s Weekblad 24/8

 

Spelenderwijzer in de vakantie

Twaalf kinderen naar zomerschool

PUTTEN – Twaalf kinderen hebben in augustus deelgenomen aan Spelenderwijzer, de zomerschool gefaciliteerd door Stichting Leergeld Randmeren en uitgevoerd door StudieHub huiswerkbegeleiding aan de Veldweg 7a in Putten.

Heleen Remijn, coördinator van Stichting Leergeld Randmeren voor Putten, legt uit: „We hebben met de drie jonge docenten van StudieHub gekeken hoe we kinderen die achterstand hebben opgelopen verder kunnen helpen, op een leuke manier. Spelenderwijzer laat zien dat leren leuk is. Dat past goed bij het doel van Leergeld om kinderen de kansen te bieden, ook al kunnen hun ouders het niet betalen. Wij doen een inkomenstoets. Deelname is voor kinderen die aan onze criteria voldoen kosteloos. Dit is mogelijk door sponsoring en particuliere giften. Via de intern begeleiders van de scholen zijn de kinderen uitgenodigd. Van enkele andere kinderen die vastlopen hebben de ouders het zelf betaald. Vorig jaar gingen een paar kinderen naar Harderwijk, nu was het heel toegankelijk in ons eigen dorp. Ze konden met de fiets of lopend komen.”

Wasim van Houtum, Heleen Remijn (coördinator Leergeld Putten), Rafael en Michael Schut zijn tevreden met de resultaten van Spelenderwijzer. (foto: Marco Jansen)

De broers Michael (23) en Rafael Schut (21) en Wasim van Houtum (24) zijn een jaar geleden StudieHub gestart. Normaal geven ze vooral bijles aan middelbare scholieren, nu was de doelgroep jonger. „Over het idee waren we gelijk enthousiast en het is ons ook heel goed bevallen. Begeleiding gaat ongeacht leeftijd om het leveren van maatwerk. We geven aandacht en luisteren naar de wensen en behoeften van de kinderen. Het was om een bijdrage te mogen leveren aan het bijspijkeren van deze kinderen’’, zegt Michael.

Rafael: „We hebben in het begin gekeken waar de leerling staat en per week de voortgang bijgehouden.”

Er waren vanaf 2 augustus zes bijeenkomsten op dinsdag en donderdag van 9.00-16.00 uur. De nadruk lag op rekenen en taal, basisvaardigheden die in de coronacrisis flink achteruit zijn gegaan, volgens Wasim. „Kinderen moesten de tafels tot 10 uit hun hoofd leren, automatiseren. Daar maakten we een spelletje van en wie de tafels het beste kende was de tafelkoning van die dag. Ook deden we rekenestafette: in teams sommen maken. Ze moesten elkaar ook helpen en samenwerken. De drive tijdens die race om als eerst klaar te zijn was mooi om te zien.” Ook werd aandacht besteed aan grammatica en woordsoorten. Michael: „Ze hebben in kleine stapjes progressie gemaakt met de tafels en grotere stappen in begrijpend lezen en woordenschat. Daar hebben ze zeker wat van opgestoken.”

Kinderen gingen bij Spelenderwijzer in groepjes aan de slag. (foto: StudieHub Putten)

De groepen 5 tot en met 8 van de Puttense basisscholen waren uitgenodigd, de leeftijden varieerden van 8 tot en met 12 jaar. Michael: „Een aantal dingen deden we klassikaal, maar door de niveauverschillen hebben we de kinderen in vier groepjes van drie onderverdeeld.” Ook was er tijd voor plezier. Michael: „We hebben midgetgof gespeeld, spelletjes gedaan in het bos. Niet zomaar tikkertje, maar er ook bij nadenken. De laatste activiteit was bowlen.”

Na de vakantie volgt evaluatie. Remijn: „Het is voor Leergeld Putten de eerste keer, maar ook voor StudieHub een ontdekkingstocht. We geven een presentatie aan het onderwijs en gaan dan kijken hoe we het een vervolg geven.”

Artikel geplaatst in de Puttenaer 24/8

 

Spelenderwijzer in de zomer

ZEEWOLDE – Sommen, grammatica, werkwoorden, spelling en woordenschat. Bij de zomerschool in Zeewolde lag de nadruk op rekenen en de Nederlandse taal. De lessen werden afgewisseld met spelletjes en koken.

Veertien kinderen uit Zeewolde namen deel aan Spelenderwijs, het project van StudieHub Putten, dat de zomerschool gaf in jongerencentrum De Eclips. Vanaf 4 augustus waren er zes bijeenkomsten op woensdag en vrijdag van 9.00-16.00 uur.

Het project is gefaciliteerd door Leergeld Randmeren, met hulp van sponsoring door derden.

Michael Schut van StudieHub: „We hebben spelletjes in het bos gedaan en de kinderen hielden van voetballen.” Ook het koken vonden ze leuk, merkte Wasim van Houtum. „Daar konden we door maten en gewichten het rekenen goed in terugbrengen: zoveel milliliter olie in een maatbeker en afwegen met de weegschaal. We hebben ervan genoten en wilden de beperkte tijd ten volle benutten.”

„De jonge mannen van StudieHub waren erg enthousiast’’, zegt Marjan Vinders, coördinator Zeewolde voor Stichting Leergeld Randmeren. ‘Team Zeewolde’ naast Vinders bestaand uit twee intermediairs en bestuurslid Els van den Noort, heeft de intern begeleiders van de scholen benaderd en de ouders van de kinderen die al bij Leergeld bekend waren per mail uitgenodigd. „We hebben goed gekeken voor welke kinderen de zomerschool iets kan bijdragen in hun ontwikkeling en welke ‘zorgleerlingen’ in aanmerking komen. Door corona zijn de achterstanden groter geworden. De groep kinderen waarvan de ouders het niet kunnen betalen is onze doelgroep.”

Vanaf september gaat Leergeld Randmeren met eigen vrijwilligers verder in Zeewolde. „Dan geven we in de Open Haven op donderdagmiddag huiswerkbegeleiding aan kinderen uit onze doelgroep die dat nodig hebben.”

Een buitenactiviteit van Spelenderwijzer in Zeewolde. (foto: Piet Pijlman)

Plaatsing: Zeewolde Actueel 23/8 E-paper

www.leergeld-randmeren.nl


Bron:

https://www.harderwijkercourant.nl/lokaal/onderwijs/848014/zomerschool-leuk-en-leerzaam-waar-kinderen-tegenaan-lopen-spele

Website door:  Refreshed | Gewoon goede websites