2020, een jaar van uitersten voor Inmind

Deel dit artikel

Waar 2019 voor Inmind snel voorbij ging met diverse hoogtepunten en zakelijke opdrachten, was 2020 een heel ander verhaal voor de kledingzaak in de Schoenmakersstraat. De kledingbranche kreeg in de afgelopen negen maanden 55 procent minder bezoekers en ook Inmind ontkwam niet aan het effect van corona.

2020 was voor Bertrand Hoeve een jaar van uitersten.

,,De aangekondigde maatregelen zijn desastreus voor de retail. Het scenario van winkelsluiting hebben we tot nu toe steeds kunnen weerleggen. Helaas kiest de overheid voor een totale lockdown. De impact is desastreus, zeker in deze enorm belangrijke omzetmaand. De teleurstelling bij ons is ongekend groot’’, zegt Bertrand op de avond waarop premier Rutte de harde lockdown afkondigde vanaf 15 december tot en met 19 januari. ,,Omdat het slechts in een paar steden te druk was en 99% van de winkels zich keurig aan de coronaregels houdt, voelt het oneerlijk wanneer wij als niet-essentiële winkel onze deuren voor langere tijd moeten sluiten.’’

Toen half maart het virus opkwam stond Bertrand er met Inmind nog goed voor. ,,We hadden een goede start van het jaar en er was mooi weer op komst. Daar hadden we een goede collectie voor hangen om te verkopen. Ik was serieus bezig met het opzetten van een eigen lijn van overhemden. De ontwerpen, de stoffen, de designs en het label, alles was in kannen en kruiken. Dat ligt nu op de plank, want we merkten dat we weinig dress shirts verkochten. Ook hadden we dit jaar onder het label Bertrand een eigen koffiebonen overhemd ontworpen voor barista’s en mensen met een koffiewinkel. Daar treden we nog niet mee naar buiten omdat de horeca stil ligt.”

Bertrand: ,,Het was een soort van private shopping voor de klanten.” Foto’s: Marco Jansen Media

De eerste twee weken van de lockdown in het voorjaar was voor Inmind een periode van omschakelen. Medewerker Yoshi heeft na de eerste klap de webshop gevuld met items, en Inmind profileerde zich meer op social media, waarna een deel van de klanten de winkel ook online wist te vinden. Bertrand werd veel gebeld door leveranciers. ,,Zij waren welwillend en ondersteunen. In de gesprekken kwamen we tot de conclusie dat we samen door deze periode heen moesten komen. Van leverancier Cavallaro kopen we normaal veel overhemden, maar nu de zakelijke markt door corona veel thuis werkt, nemen we joggingbroeken, sweaters, truien, t-shirts en polo’s af.”

In april wisten de klanten de weg naar de winkel weer te vinden, al was het mondjesmaat. ,,Ze kwamen naar de winkel om een praatje te maken en namen een taartje mee, een stuk worst of een fles wijn voor thuis om hun medeleven te tonen. Het was een soort van private shopping voor de klanten. Het zorgde voor gezelligheid in de winkel.

‘Shop local’ deden mensen om het gunnen. Een man kwam op vrijdagavond in de winkel om veel kleding te kopen en het eerste wat hij zei was ‘Ik wil geen korting’. Dat zegt dat die klanten ons waarderen en willen dat we blijven bestaan.”

Waardebonnen

Met veel korting strooien heeft Inmind afgezien van Black Friday weinig gedaan. ,,Een klant zei dat ik december vorig jaar wel korting gaf waar niemand het deed. Nu gaf iedereen korting, maar deed ik het niet. Er kwamen weinig klanten en die kwamen, deden dat doelgericht. Mensen kochten minder kledingstukken, maar gingen kwaliteit juist meer waarderen. Ze kochten mooiere items. Met kortingen los je het niet op.”

,,Een vaste klant wilde extra geld pinnen. Dat stond ik niet toe, dus gaf ik haar een waardebon. Die wilde ze op een later moment dubbel en dwars uitgeven. Een klant gelukkig en blij maken met kleding en een heel goed gevoel geven, dat is waar ik het voor doe. Ik word er blij van dat het niet alleen maar om verkopen gaat. Dat ik dan zo’n reactie krijg, voelt echt heel dankbaar. Ook vond ik het super dat mensen waardebonnen kochten.”

Bertrand over de coronacrisis: ,,Dit duurt te lang, voor de hele branche.”

Toen de zomer kwam, ging het goed. ,,De horeca ging ook weer open en dat zorgde voor veel meer beleving en beweging in de stad. Mensen gingen naar het terras en liepen de winkel binnen. Toen de tweede golf kwam en er weer een slot ging op de horeca, werd het stil in de stad. ,,Een horecaondernemer zei dat de ziel uit de stad was verdwenen. Want waar waren de mensen? Elke keer als Rutte op tv kwam, werd het stiller. De dagen dat het rustig is in de winkel komen nu vaker voor. Je moet inventief zijn en 200% inzet geven voor een opbrengst van 50%. Voor de klanten die in de winkel zijn moet je nu echt alles uit de kast halen.”

De omzet is flink gedaald en de kosten lopen door. ,,Dit duurt te lang, voor de hele branche. Je hoort veel verhalen van zaken die dicht gaan. Je moet sterk in je schoenen staan en een doorgewinterde ondernemer zijn om dit te overleven. We staan hier gelukkig al 18 jaar met een trouw klantenbestand. Ik zie het positief in en ben een groot voorstander om het vaccin te laten prikken voor iedereen. Dan los je het virusprobleem op en dan komt het weer goed.’’

Bertrand

Bertrand over de ‘harde lockdown’: ,,Het voelt oneerlijk wanneer wij als niet-essentiële winkel onze deuren voor langere tijd moeten sluiten.’’

Artikel aangeboden door:

Yoshi en Bertrand. Foto: Karin Huijzendveld

Verhaal maakt deel uit van de serie Deel je verhaal – Het gezicht van corona.


Bron:

https://onlinestadsgesprek.harderwijk.nl/nl-NL/ideas/2020-een-jaar-van-uitersten

Website door:  Refreshed | Gewoon goede websites