Bonanza wordt Cozy Harbour

Trendy, maar wel toegankelijk  

HARDERWIJK – Restaurant Bonanza krijgt na bijna 20 jaar een andere naam. Na een complete verbouwing gaat het restaurant verder als Cozy Harbour. Een trendy eetgelegenheid met een verrassend nieuw concept: food, winebar & cocktails. De opening is begin juni. ,,Harderwijk is geen Amsterdam, maar Harderwijk is wel toe aan vernieuwing.’’

Het restaurant naast de Vischpoort is al 37 jaar in bezit van de familie Van den Berg. In 1985 kocht Henk van den Berg (68) het in de veiling en begon restaurant Flipper. Later veranderde de naam in Restaurant Vischpoort. Diverse bedrijfsleiders runden het restaurant, dat in de jaren negentig totaal opnieuw werd opgebouwd. Van 2003-2016 werd het verhuurd aan Steakhouse Bonanza; daarna was de exploitatie weer in handen van de familie. Zoon Benjamin van den Berg (25) kwam er in 2018 te werken en werd een jaar later kok. Ook oudere broer Robert (41) werkt in het bedrijf naast zijn activiteiten voor de boulevard. De broers bogen zich samen over de toekomstvisie.

Robert van den Berg: ,,Dit pand ligt naast de Vischpoort, een van de meeste gefotografeerde stukjes van Harderwijk.” (foto’s: Marco Jansen)

Robert: ,,Dit pand ligt op een geweldig punt naast de Vischpoort, een van de meest gefotografeerde stukjes van Harderwijk. Het restaurant heeft altijd goed gelopen, maar het is tijd voor vernieuwing. Qua locatie is het alleen maar beter geworden sinds de boulevard vernieuwd is. Het publiek is ook veranderd. Harderwijk is een landelijke trekpleister voor dagjesmensen; niet alleen voor het Dolfinarium, maar ook mensen  die met de boot uit Amsterdam of Haarlem komen.’’

Het is tijd voor vernieuwing, vinden Robert en Benjamin van den Berg.

Voorheen was kip, patat en appelmoes of spareribs de perfecte maaltijd voor gezinnen met kinderen die na een dagje Dolfinarium nog snel wat wilden eten en niet te duur.

Benjamin: ,,Dat is er nog steeds, maar minder massaal dan vroeger. Mensen geven nu iets meer uit aan de horeca dan voorheen. De kwaliteit van saté, schnitzel en paling is ook omhoog gegaan.’’ Robert: ,,Een steakhouse was in de jaren negentig tot 2015 hot, maar onbeperkt grote stukken vlees eten is minder van deze tijd. Wij gaan voor meer diversiteit en combinaties. Bij ons kun je bijvoorbeeld sushi eten, maar ook een mooie steak. Het voor-, hoofd- en nagerecht hoeft ook niet per se worden aangehouden. We zijn geen tapasrestaurant, maar je kunt wel lekker van alles wat bestellen.’’

Het restaurant op de boulevard wil ook meer zijn dan seizoenshoreca zoals Flipper en Vischpoort waren, zij moesten het in die tijd vooral van de drukke zomermaanden hebben. Bonanza trok ook gasten in de wintermaanden. De boulevard is de afgelopen jaren levendiger geworden en daar wil de familie Van den Berg op inspelen. Robert: ,,Als boulevardondernemers is er onderling een leuke sfeer. Je gaat niet doen wat je buurman al doet, dat is kansloos. Het is ‘leven en laten leven’.

Benjamin van den Berg: ,,Doordat we meer tijd hadden, is het eindproduct vele malen beter.”

Al die ontwikkelingen hebben geleid tot een nieuw concept en een grondige verbouwing.

Robert: ,,Daar keken we al 5 of 6 jaar tegenaan. De toiletten waren al aangepakt en de keuken naar boven verplaatst. Nu is alles gestript en casco gemaakt. Het monumentale pand is constructief blijven staan, maar alle vloeren en wanden zijn afgebroken. De aanbouw is eraf gesloopt.’’

Benjamin: ,,De verbouwing is in januari 2021 gestart en in eerste instantie zouden we in september 2021 open gaan. Maar in overleg met de architect en interieurbouwer hebben we de indeling doorontwikkeld, precies zoals we het willen hebben. Gelukkig was het financieel mogelijk dat we ons niet hoefden te haasten. Doordat we meer tijd hadden, konden we er beter over nadenken en is het eindproduct vele malen beter. Er is 100 m2 staalconstructie geplaatst en eind april komt de interieurbouwer voor aankleding van wanden, bar en lichtplan. Het wel aan mij gaan knagen dat ik niet kon koken, dus heb ik mezelf verhuurd om op locatie te koken.’’

Belangrijkste uitdaging was een concept neerzetten wat zowel voor de zomer als de winter aantrekkelijk is, voor toeristen en Harderwijkers. Robert: ,,Dat is een moeilijke mix, want toeristen die over de boulevard heen lopen zitten niet te wachten op al te exclusief. De drempel moet niet te hoog zijn, we willen een open uitstraling.’’

Geïnspireerd

Chef kok Benjamin heeft diverse horecaconcepten in het land bekeken en raakte geïnspireerd door The Harbour Clubs in de Randstad en 1NUL8 in Rotterdam. ,,Harderwijk is geen Amsterdam, maar Harderwijk is wel toe aan vernieuwing. Ons concept heeft wat weg van The Harbour Club, maar dan voor deze regio. De aankleding, sfeer en gerechten willen we leuk en speels houden, maar wel hip en een trendy vibe, met een hoger kwaliteitsniveau dan wat het was. Je kunt hier sushi eten, oesters, een dure steak, maar ook spare ribs. Met in het weekend sfeerverhogende muziek van een dj of live optreden van een artiest of saxofonist.’’

De hoofdmoot is nog steeds dat je gaat eten in een restaurant, maar het concept is minder vastomlijnd. ,,Je kunt ook ook een flesje wijn bestellen en er wat bij eten op het terras, of je drinkt een cocktail met een paar sushigerechten erbij. Ik vind het mooi dat ik mijn eigen ideeën hier in kwijt kan en ben enthousiast over dit concept. Een horecazaak kan pas echt goed lopen als je er zelf staat.’’

Robert begeleidt zijn broer bij de commerciële kant en blijft op de achtergrond betrokken. ,,We hebben dezelfde visie. Onze vader is meer een vastgoedman. Ik ben een brug tussen beide en probeer zo het proces te versnellen en de ideeën te vertalen. We doen dit met zijn drieën, maar zijn nog op zoek naar personeel.’’

Cozy Harbour

info@cozyharbour.nl

 @cozyharbour

@cozyharbour

www.cozyharbour.nl


Website door:  Refreshed | Gewoon goede websites