EasyZeats gemak voor gast en overzichtelijk voor restaurant

HARDERWIJK – Gemak voor de gast en overzicht voor de restauranthouder. Het online reserveringsplatform EasyZeats geeft bezoekers live beschikbaarheid van stoelen in een restaurant en de restauranteigenaar inzicht in de samenstelling van huishoudens.

Bezoekersstroom managen

Het idee is aanvankelijk bedacht door Fred van de Loo. De Harderwijker zag kansen voor dit concept in de coronatijd. ,,Ik zag kansen om in te spelen op de behoefte om bezoekersstromen te kunnen managen en het gemak voor de klant. We zijn erin geslaagd de tijdvakken en het reserveren makkelijk in te stellen. Met drie stappen is er een tijdvak aangemaakt en in een handomdraai kan het beschikbare aantal stoelen worden aangepast. Ons uitgangspunt is dit zonder teveel poespas simpel te laten werken.’’

Fred van de Loo: ,,Ons uitgangspunt is dit zonder teveel poespas simpel te laten werken.’’

Online stoelen reserveren

Samen met zijn partners Marcel Rijnen en Dennis Verheul is EasyZeats verder ontwikkeld. Het team bestaat nu uit vijf mensen. ,,We gaan dit avontuur aan samen met de restaurants. Een online reserveringssyteem is niet nieuw, maar in plaats van tafels werken wij met stoelen. Het mooie van EasyZeats is dat je zelf kunt bepalen met hoeveel stoeltjes je online wilt gaan. Het restaurant kan daardoor makkelijk het aantal gasten aanpassen en zo de inloop managen. Ook is het in deze tijd handig om te weten hoe de samenstelling is van een huishouden. Het restaurant kan zich zo voorbereiden op de indeling. Onze intentie is het beheren van reserveringen makkelijker maken en dat faciliteren we voor restaurants met onze site.’’

La Famiglia

Sinds begin juli heeft La Famiglia EasyZeats in gebruik. Van de Loo komt hier als vaste gast vaak eten en heeft zijn idee getoetst bij Anja Schoonderwal. Zij is met haar man Frits al zeven jaar eigenaresse van het Italiaans restaurant aan de Korhoenlaan in Harderwijk. La Famiglia heeft met de 1,5 meter regel de helft minder stoelen (50) binnen dan normaal.

Fred van de Loo is vaste gast bij restaurant La Famiglia.

,,Wij krijgen hier veel families en inzicht in de gezinssamenstelling is voor ons als restaurant fijn. Dat heb je niet op andere reserveringssites”, aldus Anja Schoonderwal. ,,Je moet de verschillende huishoudens gescheiden houden. Twee vrienden mogen bij elkaar, maar de derde moet apart. Als een gezin met opa en oma komt, moet er ook een tweede tafel bij. Als je de samenstelling niet weet en er komt tien man, moet ik alsnog de verschillende tafels indelen. Nu weet ik precies wie er komen, hoe laat ze komen en hoe laat ze weer weg gaan. We hebben de tijdvakken 16.30 – 19.00 uur , van 19.30 – 22.00 uur en ’s middags van 12.00-15.30 uur.’’

Fred van de Loo legt Anja Schoonderwal van La Famiglia de mogelijkheden van EasyZeats uit.

Flexibiliteit

Op en afschalen van het aantal stoelen is bij La Famiglia zeker van toepassing. ,,Wij hebben het altijd heel erg druk in de weekenden en dan kan het zijn dat er ook veel telefonische reserveringen binnenkomen. Het aantal stoelen kunnen we dan aanpassen en bij mooi weer heb ik buiten 100 stoelen. Dat is via het systeem makkelijk uit te breiden.’’

Van de Loo: ,,Reserveringen komen binnen via mail. Ik houd het zeven dagen per week in de gaten en ben verrast hoeveel reserveringen er binnen komen. Op één dag waren dat er tussen de 30 en 40.’’ Inmiddels maakt ook restaurant De Paddenstoel uit het Utrechtse Hollandse Rading gebruik van EasyZeats.

Eigen profiel

Reserveren bij La Famiglia kan rechtstreeks via de website van EasyZeats, maar ook is er een icoontje van de reserveringssite op de site van het restaurant. Van de Loo: ,,Als klanten de module op hun website willen plaatsen, leveren wij een logo aan. Er verschijnt een representatief profiel van het restaurant op onze website, wat het aantrekkelijk maakt om te reserveren. Ze kunnen zelf hun profieltekst plaatsen en afbeeldingen uploaden. Bezoekers kunnen makkelijk reserveren en voor de restaurants worden de reserveringen overzichtelijk geregistreerd. Met één klik kunnen zij de reserveringen stopzetten. De achterkant van de website is ‘where the magic happens’. We houden regelmatig contact om verbeteringen door te voeren, want een product dat aansluit op de behoefte van horecaondernemers is voor ons essentieel. Zodat de horecaondernemer kan doen waar hij goed in is: de passie voor zijn vak.’’

Samen sterk

De kracht van EasyZeats zit in het collectief. Van de Loo: ,,Als veel restaurants in het centrum zijn aangesloten, en je zoekt een locatie om te dineren, dan zie je direct hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn in dat gebied. Als het vol is, kan je direct een ander restaurant reserveren. Door live beschikbaarheid kun je bezoekers beter stroomlijnen en verdelen over de restaurants. Dit scheelt restaurants tijd en ze hoeven minder mensen teleur te stellen. De live beschikbaarheid van EasyZeats geeft de gast gemak. Ze kunnen een tijdvak selecteren, het aantal stoelen opgeven en na afronding van de reservering er naar toe gaan.

EasyZeats is zakelijk verkrijgbaar als abonnement en interessant door de korting die wordt aangeboden bij de werving van nieuwe restaurants. ,,Elke nieuwe klant die wordt aangedragen geeft 2,50 euro korting op het maandabonnement. Het kan daardoor zelfs gratis worden voor horecaondernemers. Het maandabonnement is nu 49,95 en jaarlijks kost het 499,95, wat op jaarbasis 100 euro korting betekent. De eerste twee maanden mag je het systeem gratis proberen.”

Van de Loo kan makkelijk schakelen en het team van EasyZeats levert nu nog telefonische support. Wanneer het volume toeneemt, denkt hij aan een WhatsApp service. Ook is er ons YouTube kanaal om uitleg te geven. ,,De naam EasyZeats spreekt voor zicht, maar er zijn altijd vragen. Wij willen de techniek het werk laten doen, zodat vragen straks niet meer nodig zijn. Dit volwassen reserveringssysteem is ook flexibel voor na coronatijd, als er meer plekken zijn en de vraag over het huishouden wegvalt. Het uitgangspunt blijft: eenvoudig, makkelijk, overzichtelijk en goed werkend.’’

www.easyzeats.nl

www.facebook.com/easyzeats

www.instagram.com/easyzeats

www.linkedin.com/company/easyzeats

www.lafamiglia.nl


Website door:  Refreshed | Gewoon goede websites