Metro Harderwijk Huisgebrande koffie en home made gebak

Deel dit artikel

“Een prachtige stap waarin ik heel veel uitdagingen ben tegengekomen en over heel veel barrières ben gestapt. Het was een kans die ik kreeg en heb aangegrepen.’’ Zo omschrijft Johan Hoogendoorn (46) het eerste jaar van Metro Harderwijk, het restaurant dat hij op 17 juli 2019 opende aan de Luttekepoortstraat 5. ,,Zowel onze koffie als het gebak is home made en dat maakt Metro Harderwijk bijzonder.’’

De fraaie bar op de bovenverdieping.

Hij was bedrijfsleider bij Xenos in Soest, toen de kans zich voordeed met het leegstaande pand waarin voorheen Mozaïk Plaza zat, maar dat door een faillissement in januari 2019 werd beëindigd.

Het pand is rigoureus verbouwd. De toiletten zijn verhuisd naar de kelder en boven staat een prachtige bar. De binnenkant van de lichtkoepel is er zelf ingelegd. ,,Een creatieve oplossing van mijn zwager.’’

Het plafond met de lichtkoepel.

Van huis uit maakte hij al gebakjes en hield van lekker koken. Vanuit hobby ontstond het runnen van een eigen restaurant. ,,Ik wilde dit graag doen, omdat ik het contact met de mensen wilde houden. Dat verloor ik in de detailhandel, die digitaliseerde steeds meer. Ik wilde nog gauw voor de zomervakantie open om wat omzet te pakken en ervaring op te doen. Er komt zoveel op je af: apparaten die je niet goed genoeg kent, het verschil tussen melk opwarmen en stomen.

Huisgemaakte boterkoek.

,,Ik ben zonder poespas begonnen en meegegroeid met het aantal gasten. Ik begon met twee of drie taartjes in een vitrine. Dan kom je er achter dat het goed loopt en moet je er drie op voorraad hebben en ook nog drie klaar maken voor de volgende dag. Mensen kwamen vaker en keerden wekelijks terug. Het is leuk om zo je eigen klantenkring op te bouwen. We maken nu per dag een kleine honderd gebakjes en ik heb nu niet voor niks een grotere gebaksvitrine naast de deur staan. Mensen vinden een kopje koffie en een gebakje nog altijd lekker.’’

Een kijkje in de gebaksvitrine.

Vertrouwen

In december hadden mensen uit Haarlem hun auto voor onderhoud in een garage in Harderwijk. ,,Ze kwamen eerst koffiedrinken, kwamen ’s middags voor de lunch en ’s avonds voor de daghap, omdat de reparatie van de auto langer duurde. Zo waren er meer mensen die hier specifiek kwamen. Dat is een compliment en geeft vertrouwen in je eigen product.’’

Johan was actief op social media als Facebook en Instagram en liet zijn producten zien. Vanaf januari 2020 liep het goed door en tot halverwege maart zette die trend zich door. ,,Vorig jaar waren we zondag en maandag nog dicht, maar vanaf maart gingen we zeven dagen per week volledig open. De eerste koopzondag was een fantastische dag, de tweede zondag was ook goed. Het liep allemaal leuk tot het weekend van de horecasluiting op 15 maart. Ineens bleven gasten weg. Die zondag ben ik half 3 dichtgegaan, er was nog niemand geweest.”

Huisgebrande koffie voor de losse verkoop.

Versgebrande koffie

Metro Harderwijk moest zoals de meeste horeca tot 1 juni dicht, maar mocht in de tussentijd wel koffiebranden. ,,We konden in die tien weken onze koffie online goed verkopen. Het is verse koffie en daar zitten meer smaaktonen in dan wanneer je een pak bonen haalt in de supermarkt. Als ze een jaar oud zijn, gaat er toch smaak verloren. Bij ons is de koffie nooit ouder dan twee weken. Als je koffie heel licht brandt, geeft dat een licht zuurtje met meer fruittonen. Als je de bonen zwaarder brandt, gaat de smaak meer naar donkere chocoladetonen. Ik heb een nieuwe elektrische brander neergezet. We besteden aandacht aan de koffie en onze koffie is ook heet.”

Johan Hoogendoorn heeft een nieuwe elektrische brander neergezet.

Johan is blij dat de trend van voor corona zich na de heropening heeft doorgezet. ,,Als dit jaar zo door blijft zetten, zitten we goed op schema om binnen drie jaar rendabel te zijn, zoals ik het voor aanvang in gedachten had. Intussen heb ik meer ervaren personeel en dat scheelt enorm. Vorige zomer deden we het met z’n vieren en nu zijn we met een team van acht. We groeien naar een leuke groep en ik zie mezelf meer als collega dan als baas. Ik sta in de keuken of beneden in de bakkeuken. En als de bediening het druk heeft, loop ik mee. Mensen die iedere dag lekker vrolijk een bakje koffie komen doen, blijft het mooist om te zien.”

Broodje zalm voor de lunch.

Horecaplein voor liefhebber

Metro Harderwijk heeft een centrale locatie, langs een mooie aanlooproute vanaf de Vuldersbrink en de Houtwal. Het buitenterras heeft 30 stoelen en langs de gevel staan er nog 12. Binnen zijn er nu 30 plaatsen; dat waren er voor corona 70 (50 boven, 20 beneden). ,,We zijn niet voor het massapubliek, maar voor de liefhebber van specialiteiten. Samen met Caert en YAM hebben we een mooi horecapleintje gecreëerd in de stad. Met bij ons een gezellig terras, lekker voor je rust. En op een mindere dag heb je boven een prachtig uitzicht.’’

Toekomst

Het restaurant doet nog weinig met de avonden. Dat is de volgende uitbreiding die Hoogendoorn in gedachten heeft. ,,De daghap doen we vanaf september weer.

Corona zit een zondagsbrunch op basis van reservering nog in de weg. ,,We kunnen boven nu nog geen ontbijt- of lunchbuffet verzorgen. Om de volgende stap te zetten moet corona eerst van tafel zijn. Pas dan kunnen we normaliseren en tot die tijd moeten we beheersen op de kosten of een andere weg verkennen.’’

De bovenverdieping leent zich nu nog niet voor ontbijtbuffet of brunch.

Metro Harderwijk

Luttekepoortstraat 5 Harderwijk

Tel: 06-57977777

www.metroharderwijk.nl

Facebook: Metro Harderwijk

Instagram: Metro Harderwijk

 


Website door:  Refreshed | Gewoon goede websites