Reflexintegratie als fundament voor leren en gedrag

Deel dit artikel

HARDERWIJK – De scholen zijn weer begonnen en daarmee start Anita van Iersel weer met het begeleiden van leerlingen in haar praktijk Lijfkr8 & Breinkr8. „Ik vind het belangrijk dat leerlingen een stevig fundament krijgen, waarbij lijf en brein in balans zijn. Pas dan kunnen zij zich maximaal ontwikkelen en tot mooie succeservaringen komen, die een boost zijn voor het zelfvertrouwen.”

Anita van Iersel (47) uit Harderwijk werkt sinds 1998 met veel plezier in het basisonderwijs, voor de Stichting VCO Harderwijk-Hierden. Na de Pabo heeft zij de opleiding tot remedial teaching gedaan. Dat was haar start om leerlingen te ondersteunen bij wat ze moeilijk vinden in het leren en bij gedrag. Anita is leerkracht voor een bovenschoolse Plusklas en voor een onderwijsarrangement. Ook is ze werkzaam voor Praktijk IQbus. Anita is psychomotorisch leer- en gedragsspecialist in opleiding.

Anita van Iersel heeft haar praktijk aan huis aan de Betje Wolfflaan 12. (foto’s Marco Jansen)

Visuele disfunctie

„Ik ben altijd op zoek naar mogelijke oorzaken van onbegrepen gedrag of leermoeilijkheden. In die zoektocht hoorde ik voor het eerst over oogsamenwerkingsproblemen. Een visuele disfunctie is aan de buitenkant niet zichtbaar. Daarom wordt hier meestal niet direct aan gedacht als de ontwikkeling van een kind stagneert. Bij een oogsamenwerkingsprobleem moet een kind veel energie leveren om tot één scherp beeld te komen, wat ten koste gaat van het leren. Toen ik hoorde dat onder oogsamenwerking nog een diepere laag zit – de reflexen – heb ik mij hier door studie verder in verdiept.” 

Reflexintegratie

Reflexen zijn automatische en ongecontroleerde bewegingen die je maakt door prikkeling van de zintuigen. Een voorbeeld van een reflex is het wegtrekken van je handen als je een hete pan aanraakt. Heel handig dat dit automatisch, zonder nadenken, gebeurt. Deze reflexen ontstaan al in de eerste week van de zwangerschap en volgen elkaar in een vast stramien op. Als dit niet goed gaat, door bijvoorbeeld problemen of spanningen tijdens de zwangerschap of bij de bevalling, kan dat invloed hebben op het opkomen van volgende reflexen. „Je kan het opkomen van reflexen vergelijken met omvallende dominostenen. Als één dominosteen niet goed staat, heeft dat gevolgen voor de hele rij. Als reflexen niet goed opgenomen zijn in je lijf, kunnen ze te pas en te onpas geactiveerd worden en zo stoorzenders zijn.”

Anita ziet reflexintegratie als belangrijkste ingrediënt in haar begeleiding. Zij checkt bij aanmelding dan ook altijd de oogsamenwerking en de reflexen. „Geïntegreerde reflexen zijn als het fundament van een huis. Een solide huis staat op een stevig fundament. Als de muren van een huis scheuren vertonen, kunnen deze worden opgeknapt, maar als je er niets aan doet, blijft het een wankel bouwwerk. Zo is het ook met de ontwikkeling van een kind. Die heeft een stevige ondergrond nodig, waarbij lijf en brein in balans zijn.”

Anita ziet reflexintegratie als belangrijkste ingrediënt in haar begeleiding.

Met Rhythmic Movement training (RMTi) kunnen reflexen die niet ontstaan alsnog opkomen en integreren. Met oefeningen worden de reflexbewegingen nagebootst. Eerst door passieve oefeningen, waarbij Anita de bewegingen voordoet, en later meer actief als cliënten de bewegingen overnemen. Daarnaast worden speelse activiteiten gedaan met uiteenlopende materialen. Door dit een aantal keer per week thuis te herhalen, verstevig je de neurale paden in de hersenen.”

Reflexintegratie kan helpend zijn bij problemen in leren en gedrag, maar kan ook ingezet worden bij bijvoorbeeld spraaktaalproblemen, verkeerde pengreep, reisziekte en bedplassen. Ook volwassenen kunnen baat hebben bij een reflexintegratietraining.

Een RMTi-sessie wordt eens in de twee a drie weken gegeven en duurt ongeveer drie kwartier. Sommige cliënten merken al na drie of vier sessies verschil. 

Succesverhalen kan Anita al delen. „Zo begeleidde ik een leerling voor faalangst, waarbij ik ook reflexintegratie toepaste. Deze leerling kreeg zo’n boost, dat zelfs zijn leesvaardigheid na een aantal weken erg vooruitging. Een andere cliënt had slaapproblemen en vond de reflexintegratie-oefeningen erg ontspannend. Hij valt nu veel makkelijker in slaap.”

Komend schooljaar is de praktijk open op maandagochtend, donderdag en vrijdagmiddag en op doordeweekse avonden ook aan het begin van de avond. Een sessie duurt drie kwartier. 

Op de website van Lijfkr8 & Breinkr8 vindt u het complete aanbod. 

Lijfkr8 & Breinkr8
Betje Wolfflaan 12
3842 HJ Harderwijk
06-57534293
contact@lijfkr8enbreinkr8.nl
www.lijfkr8enbreinkr8.nl


Website door:  Refreshed | Gewoon goede websites