‘Het hele jaar door genieten van chocola’
HARDERWIJK – Van seizoensproduct naar permanente formule. Van Delft, bekend om de pepernoten en de pepernotenfabriek, breidt het assortiment uit met nieuwe producten. ,,We willen mensen het hele jaar door blij maken met leuke en lekkere chocoladeproducten. We willen met onze formules het hele jaar relevant zijn en gaan met onze winkels ook internationaal’’, aldus de ambitieuze directeur Oscar de Lange.
Om dit te bewerkstelligen heeft het bedrijf de pepernotenfabriek aan de Edisonstraat in Harderwijk vorig jaar uitgebreid met een heuse chocoladefabriek. ,,Dit is de grootste installatie in zijn soort. Een forse investering, om de groei aan te kunnen en om innovaties op de markt te brengen die echt anders zijn dan pepernoten.”
Van Delft gaat de producten presenteren in de verschillende seizoenen. Zo is er in het voorjaar de Eggynut: een luchtig eivormig koekje gebakken met ei erin. ,,Deze chocolateren we in allerlei kleurtjes voor Pasen. Een andere innovatie is de Cookiccini een op Italiaanse traditie gebaseerd krokant koekje boordevol amandelen, omhuld met een laag chocolade in vele verschillende smaken zoals appeltaart en cookie dough. De Lange: “In de zomer komen we met een unieke lijn fris fruitige Glacé’s: krokante koekjes met een laagje hard geworden suiker, in meer dan tien smaken en kleurtjes.”
Met kerst en voor de winter komt Van Delft met een unieke lijn amandelen, omhuld met chocolade in allerlei smaken. ,,De truffel en de caramel zeezout zijn nu al erom goed ontvangen. Tot slot gaan we speculaas opnieuw in de markt zetten met verrassende concepten. We willen de specialist in Chocolates & Bakery zijn. We verkopen gechocolateerde producten met in de kern altijd een krokant koekje. We doen alles zoals Van Delft het betaamt met topkwaliteit en heel veel keuze. Vanaf de herfst hebben we pepernoten in meer dan 60 smaken en ook met deze nieuwe producten kunnen we uitbreiden in smaken. In de winkels kun je alles proeven.’’
Chocolade geschenkwinkels
Van Delft wil zich met de winkels specialiseren in chocoladegeschenken. ,,Een winkel waar je een goed cadeautje kunt kopen wat goed ontvangen wordt. De meeste mensen houden van chocolade en bij Van Delft kun je kleine chocolaatjes kopen met een krokante kern: een lekker cadeautje in verschillende smaken. We bieden deze aan in luxe geschenkverpakkingen en themaboxen. Natuurlijk liggen hier ook de pepernoten, maar vanaf nu dus ook vele andere producten met chocolade.”
Een cadeau van Van Delft moet volgens De Lange ‘de nieuwe fles wijn’ worden. ,,Een chocoladegeschenk dat je geeft als je op bezoek gaat bij vrienden of familie, als verjaardagscadeau of om iemand te bedanken, sterkte of succes te wensen.”
Internationaal
De Lange ziet het succes van de afgelopen jaren waarbij ook de online verkoop hard gestegen is. ,,Onze plannen zijn ambitieus en we zien dat mensen het zeer enthousiast ontvangen. Op basis daarvan schalen we op. We hebben momenteel zes permanente winkels in Groningen, Zwolle, Enschede, Nijmegen en Eindhoven en Bataviastad bij Lelystad. deze breiden we uit naar 10 winkels en daarnaast openen we weer 10-15 tijdelijk winkels.”
Ook internationaal wordt Van Delft steeds bekender. “De drie pilotwinkels in Duitsland waren het afgelopen najaar een succes: prachtige formules voor chocoladegeschenken. Deze staan op A1 locaties in Münster, Düsseldorf en Keulen. We gaan het aan aantal permanente winkels in Duitsland uitbreiden naar tien. In België gaan we ook winkels openen dit jaar. Ons streven is 100 winkels in Europa in 2024. In 2026 willen we dat dit aantal verdubbeld is. Onze ambitie is 200 Van Delft winkels door heel Europa te openen in de komende vijf jaar.’’
Koekjes Innovatie Centrum
In het Koekjes Innovatiecentrum worden alle smaken ontwikkeld. Bijna dagelijks zijn hier proefsessies van de nieuwe smaken. ,,We hebben gevlekte, met een suikerlaagje gepoederde chocolade en met kleine confettibolletjes gecoate chocolade. We maken witte en pure chocolade over elkaar heen en maken gekleurde chocolade. Dit doen we in de fabriek met allerlei unieke technologieën.’’ De Lange loopt langs de proeftafel waar weer tien nieuwe smaken klaar liggen om geproefd te worden door het chocolade ontwikkelteam dat hij leidt. ,,We testen of de smaak aan de verwachting voldoet en of het krokant is. Zo niet, dan gaat het terug naar het lab, want de keurmeesters van Van Delft zijn streng.’’