‘Ik krijg positieve energie van onze klanten’
Jacob uit de Bosch maakt lange dagen. s’ Ochtends staat hij samen met zijn vrouw Heidy en het team om 7.00 uur in de winkel en pas om 18.30 uur is de werkdag voorbij. Soms is er nog een catering op locatie. Dit jaar zit de slager 40 jaar in het vak en zijn passie voor het ambacht is nog onverminderd groot. “Ik hou van het vakmanschap en de creativiteit om samen mooie producten te maken waar de klant blij mee naar huis gaat.”

Slager Jacob uit de Bosch zit 40 jaar in het vak. (foto: Albert Panhuyzen)
Afgelopen week werd op de social media van de slagerij het jubileum van Jacob uit de Bosch gedeeld. Het bericht levert honderden duimpjes en reacties op. Dat geeft de 56-jarige Harderwijker, die tegenwoordig in Ermelo woont, een goed gevoel. Later dit jaar is zijn vrouw Heidy 30 jaar actief in het slagersvak en hun hun winkel in Ermelo bestaat 12,5 jaar. 2025 is in meerdere opzichten een jubileumjaar voor het familiebedrijf, wat zaterdag gevierd wordt met een besloten jubileumfeest. Ze zijn druk, maar er zijn ook zorgen over bereikbaarheid in Harderwijk en werken aan hun opvolging.

De jubileumactie werd gedeeld op social media, er werden bijna 400 jubileumtassen verkocht. (foto: Slagerij Uit de Bosch).
Veranderde consumentenvraag
Jacob uit de Bosch, de derde generatie, hielp al vanaf jongs af aan mee in het bedrijf van zijn ouders. Zijn opa en oma begonnen in 1932 de slagerij. Hij wilde voetballer worden, maar rolde het slagersvak in. Op zijn zestiende volgde hij de slagersvakopleiding in Zwolle. In die jaren bestond de verkoop uit veel rund- en varkensvlees en ook vleeswaren zoals worst uit de eigen worstmakerij. Recepten van zijn opa worden nog steeds gehanteerd, maar de producten zijn wel anders. ,,Er is veel veranderd: er is meer vraag naar vlugklare en planklare producten. Vlugklaar is een biefstuk waar je nog peper en zout aan moet toevoegen. Panklaar is een schnitzel waar je niets meer aan hoeft te doen. De kant en klare maaltijden zijn hot en ook diverse soorten grillworsten zijn erg populair geworden.”
Uit de Bosch is een liefhebber van het vak en ziet dat mensen voor een goed stuk vlees weer vaker naar de slager komen. ,,Een paar kilo riblap of sukadelap voor een stoofpot, een ossenhaas voor kerst of mooie stukken vlees voor in de oven of op de kamado barbecue. Zeker ouderen halen vaak voor de hele week vlees. Of ze halen meerdere maaltijden in huis. Maar ook jongeren worden wel steeds bewuster van de ingrediënten in vlees en hoe een product gemaakt wordt.”

Jacob (56) toont de knapperige rookworsten; hij zit vanaf zijn zestiende in het vak en houdt van het ambacht (foto: Marco Jansen/VRMG).
Van tien naar twee slagers in Harderwijk
De slagerij heeft Hollands rundvlees van koeien die in de wei staan bij de familie De Bruin in Hierden. Ook heeft de familie Uit de Bosch zelf nog grasland in Hierden. Het vlees wordt geslacht bij Van Norel in Oldebroek. Vroeger werd dit proces volledig lokaal geregeld. In 1975 werd een coöperatief slachthuis geopend de Buys Ballotstraat op industrieterrein Lorentz, waar destijds tien slagers gebruik van maakten. 50 jaar later zijn daar nog maar twee bedrijven over. De afgelopen vijf jaar stopten slagers Beert Karssen, Peter Schiffmacher, Henri van der Beek met hun bedrijf. Alleen Uit de Bosch en De Slager Thuis van Joep de Bruijn zijn in het centrum nog over. In Zeewolde is een ambachtelijke slager gestopt en ook Dronten en Biddinghuizen hebben geen slager meer.
De slagerij in Harderwijk bestaat al 93 jaar en is de basis. Concurrentie en afnemende bereikbaarheid was in 2013 een reden om een tweede vestiging in Ermelo te openen. Maar door het afnemende aantal slagers krijgen ze nu ook klanten uit de Flevopolder.
Locatie
Over de terugloop in slagers zegt Uit de Bosch: ,,Tegenwoordig moet een slagerij in de buurt van een supermarkt of andere winkels gevestigd zijn. Veel slagers zitten echter op plekken waar ze vroeger zaten, maar in de winkelstraat zijn de visboer, groenteboer en bakker ook vertrokken. De bereikbaarheid is steeds minder geworden en dat zal nog minder worden. Daar maak maken wij ons wel zorgen over.”

Een volle toonbank in de winkel in Harderwijk, die al 93 jaar bestaat.
Niet gekend voor overleg
Uit de Bosch benoemt het autoluw maken van de binnenstad door de gemeente Harderwijk. ,,We hebben heftige jaren met de corona- en energiecrisis achter de rug en nu gaat de binnenstad voor een deel op slot. Tussen 11.00-15.00 uur op zaterdag is voor ons een belangrijk moment dat de klanten hun boodschappen gaan doen. Maar nu kunnen ze met de auto de stad niet meer in. Wij zijn niet goed bereikbaar meer, maar de kleine ondernemers worden in de plannen van de gemeente niet gekend. Er moet ook geld verdiend worden, maar de overheid maakt het ons niet makkelijk qua regelgeving en ons te passeren bij besluiten. Dat zorgt wel voor frustratie, gelukkig geven de klanten ons positieve energie.”
Opvolging
In totaal staan er zo’n 30 tot 35 medewerkers op de loonlijst; van fulltime tot parttime (oproep)krachten. Zelf is hij zo’n 50-55 uur per week aan het werk. ,,Je moet ook wel een beetje een vakidioot zijn. Om de kwaliteit en hygiëne goed te behouden is het meer dan een dagtaak en dat moet je wel willen. Mijn vrouw en ik zeggen weleens: we gaan door tot we als slagerij 100 jaar bestaan. We zijn trots op ons team, met variatie in leeftijd. Zodat we nog een poos door kunnen gaan en in de toekomst wat minder te doen. Er is geen opvolging in de familielijn, dus we zijn volop aan het kijken hoe we dit het beste door kunnen geven. De tijd komt eraan en het is goed om daar nu al over na te denken. Het lukt ons nog steeds om leerling slagers aan het werk te hebben en jongens binnen ons team te enthousiasmeren voor het slagersvak.”
Genoeg kansen
Uit de Bosch ziet dan ook zeker toekomst voor het slagersambacht. “Als iemand een slagerij wil beginnen of overnemen, dan zijn daar kansen genoeg voor; met maaltijden of catering voor speciale gelegenheden. Als je vakman bent, en er wat voor wilt doen, heb je mogelijkheden genoeg. Er stoppen ook elke week wel wat slagers, door gebrek aan opvolging vanwege de tijd en de investeringen die nodig zijn. De slagerijen die blijven, worden qua volume groter. Ook de brancheorganisatie KNS (Koninklijke Nederlandse Slagers) stimuleert om een winkel te beginnen. Zij maken wegwijs in wat er nodig is om een slagerij te beginnen en kunnen overal mee helpen.”

Jacob met een Picanha (staartstuk) Hollands rundvlees voor de winkel in Harderwijk, die al sinds 1932 bestaat. (foto: Marco Jansen).
Bron:
https://www.vrmg.nl/slagers-verdwijnen-uit-het-straatbeeld-maar-jacob-houdt-het-ambacht-levend-1
