Ballengala op 27 maart 2025 is een ‘compleet verzorgde avond’
Ronde Tafel 71 NW Veluwe organiseert samen met betrokken ondernemers in de regio het Ballengala op donderdag 27 maart 2025 in de Catharinakapel in Harderwijk. Een dinershow van 18.30 tot +- 0.00 uur, geheel verzorgd en omlijst met gastsprekers en entertainment. “Het wordt een uniek evenement op een prachtige locatie.”
In maart 2023 kreeg Patrick Gouweleeuw het heftige nieuws van de diagnose zaadbalkanker. Samen met zijn club Ronde Tafel 71 wil de ondernemer uit Harderwijk iets doen om meer bewustwording te creëren en geld ophalen voor ondersteuning aan de Stichting Zaadbalkanker.
Bewust maken
“Ik krijg nog elke drie maanden controle en het blijft tot nu toe rustig. Daar zijn we als gezin heel blij mee. We gaan ervan uit dat het goed blijft gaan en dat geeft ons wel moed”, zegt Patrick (34) die samen met de jongens van Tafelronde 71 en betrokken ondernemers uit zijn netwerk ‘een heel mooi evenement’ wil neerzetten. “De ziekte is goed te genezen als je er op tijd bij bent en daarom is het belangrijk om mensen er bewust van te maken en vooral het onderwerp bespreekbaar te maken.”
Harderwijker Jeroen Giele (38), nu drie jaar ‘tafelaar’ en voorzitter van Tafelronde 71, ondersteunt het idee. “We zagen hoe ingrijpend de ziekte op zijn leven was. Nu willen we samen aandacht genereren voor de ziekte zaadbalkanker, die in onze leeftijdscategorie van 25-40 jaar de meest voorkomende vorm van kanker is. Het kan op jonge leeftijd al toeslaan en het is belangrijk om er dan vroeg bij te zijn. Tijdens het afgelopen EK voetbal werd dit door John de Wolf in reclamecampagnes ook al onder de aandacht gebracht.”
Tafelronde 71
Patrick is al zeven jaar lid van Tafelronde 71, een actieve club van 14 ondernemende mannen tot en met 40 jaar van de Noord-West Veluwe; van Nunspeet tot Nijkerk en van Harderwijk tot Stroe. Elke eerste donderdag van de maand is er een herenavond en iedere derde vrijdag van de maand is er een huisbezoek bij een tafelaar, met hapje, drankje en/of activiteit. Ook organiseert de actieve club jaarlijks een rally: de zogenaamde Rond de tafel Ronde. Dit jaar namen hier in april 25 equipes aan deel.
De doelstellingen van de vereniging zijn het aanmoedigen van persoonlijke en zakelijke zelfontplooiing. Het bevorderen van onderlinge en internationale vriendschap, samenwerking en begrip. Het versterken van het besef dat iedereen op zijn manier de gemeenschap behoort te dienen.
Nu slaan ze de handen ineen en organiseren een benefietdiner waarbij de opbrengst geheel voor de stichting Zaadbalkanker is. Patrick: “Er zijn al diverse gesprekken gevoerd met de voorzitter van deze stichting zodat het geld op de juiste plek terechtkomt.
We worden geholpen door de plaatselijke ondernemers om zoveel mogelijk geld op te halen. Op deze avond bereidt Cozy Harbour in samenwerking met Catering van den Berg een geheel verzorgd diner. Het wordt een uniek evenement op een prachtige locatie.”
Jeroen Giele vult aan: “Het wordt een dinershow met entertainment van gastsprekers en een veiling met mooie en exclusieve items.”
Patrick heeft Catering van den Berg gevraagd om mee te helpen. “Bas en Irene hebben het op 1 januari overgenomen en doen met ons mee omdat wij een goede connectie hebben. Catering van den Berg heeft veel ervaring met evenementen.”
Betrokken
Bas van den Berg krijgt regelmatig de vraag waarom hij hieraan meedoet. “Ik ben een neef van Patrick. Wij steunen graag dit goede doel omdat we het van dichtbij hebben meegemaakt. We zijn betrokken en willen ons nu inzetten om dit evenement te organiseren voor een goed doel. “Onze chef, Steven Hop, gaat samen met Benjamin van den Berg, de chefkok van Cozy Harbour, het eten klaarmaken. Wij ondersteunen het evenement door een mobiele keuken op te bouwen en de locatie in te richten met meubilair, zodat de Catherinakapel wordt omgetoverd tot een dinershow locatie. Het is een hartstikke mooie locatie, maar alles moet wel opgebouwd en aangekleed worden.”
“Benjamin is weer een andere neef van mij en Cozy Harbour is één van de betere restaurants. We kunnen goed met elkaar overweg en we vinden het ook leuk om dit samen te doen. Wij gaan met een groep mensen de gerechten uitserveren in de zaal en worden daarbij geholpen door horecapersoneel uit de regio. Deze huidige en ex-medewerkers komen allemaal vrijwillig helpen.”
Groots uitpakken
Benjamin van den Berg is eind oktober door Patrick gevraagd om mee te doen. “Hij is net iets ouder dan ik (28) maar is ook jonge ondernemer geweest. We hebben wel dezelfde visie over ondernemen: we zijn goed voor onze mensen en willen met z’n allen iets bereiken. Patrick staat voor iedereen klaar en heeft daardoor ook een hoge gunfactor. Mensen willen hem ook graag helpen. Bas en ik zijn familie en uit hetzelfde hout gesneden en kunnen daardoor makkelijk schakelen.”
Benjamin kent Patrick al lange tijd. “Zijn vrouw Sylvana en ik hebben dezelfde tante. Het thema pakt mij ook, omdat mijn moeder in 2018 is overleden aan kanker. Het was voor mij duidelijk dat ik dit sowieso wilde doen. Ik heb een aantal chefkoks en koks uit Harderwijk en omgeving gevraagd om te helpen. Ik kom zelf met een kok van Cozy Harbour en een aantal gastvrouwen van ons team, zodat onze zaak gewoon kan blijven draaien. We gaan ons share dining concept – van sushi, tataki, taco’s en gyoza’s, tot ossenhaas rib eye en uitbundige desserts -op locatie maken. Ik heb mijn leveranciers gevraagd om een steentje bij te dragen. We willen groots uitpakken. Het is mooi dat we in een bijgebouw kunnen koken, zodat we dezelfde kwaliteit kunnen leveren als in het restaurant. Dat is ook wel weer uniek, want dit is voor een grote groep van honderd mensen.”
Sponsoren
Patrick is blij met de ondersteuning van mensen om hem heen. “We kunnen zo’n gala niet zonder sponsoren organiseren, daar zijn we geheel afhankelijk van, en doen een beroep op ondernemers in de regio. Als je je samen inzet voor een mooi evenement, krijg je het voor elkaar. Bedrijven doen dit tegen kostprijs of minder of zelfs voor niets. Iedereen wil belangeloos wat bijdragen aan het goede doel. Aan het eind van de avond wordt aan de stichting een cheque overhandigd.”
In principe is er ruimte voor honderd plaatsen. “Iedereen is welkom en we zijn al een mooi eind op weg. De kaartverkoop verloopt goed en een flink aantal stoelen en tafels zijn al verkocht.” Een stoel boek je via de website en kost 250 euro exclusief BTW. Er is keuze uit verschillende sponsorpakketten.
www.ballencommissie.nl/ballen-gala