Snel, goedkoop, eenvoudig en in de buurt. Dat zijn de onderscheidende kenmerken van TinQ, dat met landelijk 400 tankstations een breed dekkend netwerk heeft. “Doordat de tankstations onbemand zijn, kan TinQ een goedkopere prijs aan de pomp hanteren, een unique selling point”, aldus Evert-Jan Makkinga.
TinQ valt onder Enviem Retail. Op het hoofdkantoor in Harderwijk werken 65 medewerkers. TinQ heeft aan de pomp de diesel en de euro als standaard brandstoffen, maar tegenwoordig ook de milieubewustere brandstoffen Ad Blue en HVO100. Makkinga, commercieel manager van Enviem Retail Nederland: “Ad Blue is een additief voor de diesel, waardoor deze zuiniger en schoner loopt. HVO100 staat voor Hydrated vegatable Oil. Met deze groene diesel reduceer je tot 90 procent van je uitstoot, wat een significante reductie is.”
Ook Hezelaer valt onder Enviem en is een new energy divisie voor het leveren van gas en elektriciteit aan de zakelijke markt. Deze energieleverancier komt van oorsprong uit Breda en heeft nu het hoofdkantoor in Eindhoven. “Ze hebben eigen zonneparken, windmolens en een warmtenet. De geproduceerde energie wordt afgezet naar grote en kleine zakelijke klanten in heel Nederland

Evert-Jan Makkinga is met TinQ business partner van de Business Club NV geworden, rechts Patrick Visch. (foto: Marco Movies)
Business partner
TinQ is begin 2024 aangesloten als business partner bij Businessclub Noord Veluwe. Aanleiding is een persoonlijke connectie. “Patrick Visch, de oprichter van het netwerk, is de schoonzoon van één van onze medewerkers. Zo zijn we in contact gekomen en we vinden dit een welkome aanvulling. We zijn met onze tankstations goed vertegenwoordigd in de regio en omdat we er zelf onderdeel van zijn, is het leuk om ons in de contactsfeer te begeven en zaken te doen met ondernemers in de regio.”
TinQ heeft voor de leden van de Businessclub Noord Veluwe een speciaal aanbod voor zowel energieafname van gas en stroom als tanken, wat via een aparte website kan worden aangevraagd. Makkinga: “Dit is een zowel qua prijs als support speciaal voor de businessclub samengesteld energieaanbod, wat je in de markt niet vindt. Want Hezelaer levert niet alleen gas en stroom, maar is een partner die je bedrijf helpt doelstellingen te realiseren. Denk aan allerlei CO2-doelstellingen die grootzakelijk moet behalen en rapporteren en voor de kleine ondernemer het doel om geld te besparen.”

Evert-Jan Makkinga is commercieel manager van Enviem Retail Nederland. (foto: Winanda van Zwamen / WVZ Fotografie)
Fun factor
Belangrijk voor TinQ is de fun factor. Deze komt tot uiting in verschillende acties voor de klanten. Makkinga: “Omdat Prinsjesdag eraan kwam met de Miljoenennota en belangrijke onderwerpen waarover gesproken wordt, vonden wij het leuk om iets terug te doen voor de Nederlandse consument. Mensen konden bij ons een week lang accijnsvrij tanken door het hele land. Wij gaven een korting ter hoogte van de accijns. Ze hoefden maar 1,14 te betalen, waar de normale literprijs voor Euro 1,90 is. Een korting van bijna 80 eurocent per liter is vrij stevig; voor de diesel was de ‘accijnskorting’ 52 cent per liter. Wij moeten uiteraard die accijnzen wel afdragen aan de belastingdienst, maar voor wat landelijke publiciteit hebben wij een week lang een leuke korting gegeven.”
Een andere succesvolle actie is de TinQ Max korting. “Elke zondag dat er een Formule 1-race is – 24 keer per jaar – geven we een korting op de brandstofprijzen. Deze actie doen we samen met onze ambassadeurs in de racerij. Als er een langere pauze is (winter- zomer- en herfststop – organiseren we een extra dag om het gat te overbruggen voor ze weer beginnen met de Formule 1. We ondersteunen ook talent door de zoon van Jan Lammers te sponsoren in zijn missie van de Formule 4 de Formule 1 te halen.”

Evert-Jan Makkinga en TinQ hebben een passie voor de racerij. (Foto: Winanda van Zwamen / WVZ Fotografie)
Zaken doen met de buurman
Bij tanken om de hoek hoort volgens Makkinga ook lokaal je gezicht laten zien. “We komen niet alleen iets brengen, maar vinden het ook leuk om zakelijk samen te werken met iedereen. Het lokaal zakendoen met je buurman en elkaar ondersteunen bij dingen die ertoe doen. Wij zijn die buurman en zo zijn we ook georganiseerd, want veel mensen die bij ons werken komen uit de buurt, waaronder de lokale accountmanagers. We houden ervan om elkaar business toe te schuiven. We kijken en luisteren naar het netwerk en we staan open voor samenwerkingen. We zijn geïnteresseerd in de specialismen die andere bedrijven bieden.”
Als voorbeeld noemt Makkinga de Formule 1 avond die op 14 maart door TinQ bij Thereca in Hattemerbroek is georganiseerd. “Deze avond was voor de leden van de businessclub Noord Veluwe en was erg geslaagd. Met Tom Coronel als speciale gast was het heel interactief en energiek. Zo kan je een leuke avond neerzetten over ondernemerschap en het supporten van talent, waar iedereen van kan leren en elkaar kan ontmoeten om te ontdekken of wederzijdse kruisbestuiving mogelijk is. We zijn voornemens dit in de toekomst zeker vaker te organiseren!”
Enviem Retail
Ampèrestraat 5
3846 AN Harderwijk
0341-439000 (klantenservice)
www.tinq.nl
Bron:
https://issuu.com/businessclubtharde/docs/insights-2024.10.23--def
